HAZIRLAYAN : AYŞENUR ALTINTAŞ
GÖRÜNTÜ KİRLİLİĞİ NEDİR ?
İnsanın görme alanına girdiğinde insan tabiatına hoş gelen, onu rahatsız etmeyen görüntülere güzel; insanı rahatsız eden, bir şekilde olumsuz etkileyen görüntülere de çirkin denilebilir. Bu tanıma uygun olarak insanların doğal çevrede yapmış olduğu olumsuz değişikliklerle sağlıklı insanların görüntü alanlarının kişileri rahatsız edici hale getirilmesine "görüntü kirliliği" denilmektedir.
1950’ den sonra hızlanmaya başlayan kentleşme olgusu, büyük kentlerde yığılmalara neden olmuş, dengeli bir kentsel dağılım oluşamamıştır. Bu durum, önemli sosyal ve ekonomik yapı değişikliği sorunlarına ve hızla artan kentsel yatırım ihtiyaçlarına yol açmıştır. Kentleşmede yeşil alanların insan sağlığı açısından büyük önem taşıyan ekolojik alanlardır. Öncelikle bu alanların işlevlerini yerine getirebilmeleri ve kendi yaşamlarını sürdürmeleri için gerekli olan temiz havanın sağlanması gerekmektedir. Bu bakımdan makro ya da mikro düzeyde gerçekleştirilecek kent içi ve çevresi planlama ve uygulama çalışmalarında, söz konusu hususların önemle göz önüne alınması gerekmektedir.
GÖRÜNTÜ KİRLİLİĞİNİN NEDENLERİ ?
- Hızla meydana gelen sanayileşme
- Nüfusun hızla artması ile birlikte plansız kentleşme
- Düzensiz imar alanları, göze ve görüntüye hitab etmeyen binalar
- Endüstriyel tesislerin kıyı kesimlerde, orman içlerine göl havzalarına kurulması
- Elektrik, su, telefon sistemleri için yapılan şehir içi kazılar
- Yol onarım çalışmaları amacıyla açılan daha sonra kapatılamayan çukurlar
- Ortalığa bırakılan döküntüler ve molozlar
- Reklam, pano, afiş pankartlarının gelişi güzel bir şekilde etrafa asılması
- Evlere asılan tv antenleri
Görüntü Kirliliğinin İnsan Üzerindeki Olumsuz Etkileri
Görüntü kirliliğinin çeşidi, kişisel farklılıklara göre başka etkiler ortaya çıkartır bunlar aşağıda belirtilmiştir ;
- Düzensizlik sonucu dikkat dağılması, gözlerde yorgunluk, isteksizlik, verimsizlik
- Karmaşa sebebiyle adaptasyon güçlüğü, sinirlilik, öfke, davranış bozukluğu,
- Sürekli nahoş manzaralarla karşı karşıya kalma sonucu kötümserlik, yaşama sevincinde azalma
- Psikosomatik hastalıklarda artış,
- İstenmeyen görüntüler sonucu ruhi travma, bulantı, baş dönmesi görülmesi
NOT : 2005-2013 yılları arasında Çevre ve Şehircilik Bakanlığı şehirlerde meydana gelen görüntü kirliliğini gidermek amacıyla Görüntü Kirliliği Kontrol Yönetmeliği taslağı hazırlamıştır.
Görüntü Kirliliği Kontrol Yönetmeliği Taslağı Özeti
- Görüntü kirliliği oluşturan çanak anten, tabela, uyumsuz dış cephe, atık ve enkazlar konusunda düzenleme yapmaya hazırlanan Bakanlık, belediye, valilik ve sivil toplum kuruluşlarından kentleri insanların psikolojisine göre, estetik ve yöresel mimariye uyumlu tasarlanmasını istedi.
- Hava kirliliği, yeşil alan yokluğu, monoton ve iç içe yapılaşma, görüş alan darlığı, dış cephe görüntüsündeki karmaşa, enkazlar, birikintiler, gelişigüzel atıklar, levha ve tabelalardaki oransızlık ve gelişigüzellik gibi kentlerde kirlilik oluşturan görüntülerin engellenmesine yönelik tedbirler alınacak.
- Şehirlerdeki reklam ve tanıtım panoları, estetik ve mimari dokuyu bozmayacak şekilde, kentin doğal ve tarihi siluetine göre tasarlanacak. Bina ve sair yapıların cephelerine yapılacak reklam ve tanıtım araçlarındaki ürün mesajı, cephe yüzeyinin yüzde 50'sini geçmeyecek.
- Konut amaçlı bina çatılarına hiçbir suretle reklam ve tanıtım aracı konulmayacak. Birden çok ticari işletmenin bir arada olduğu yapılarda ortak tek bir tanıtım panosu kullanılacak.
- Ana cadde, bulvar ve meydan gibi yoğun olarak kullanılan ortak kamu alanlarında bulunan yapılar arasında ahengin sağlanması ve güzel bir görünüm elde etmek maksadıyla bina dış cephelerin aynı surette giydirilmesi esas olacak.
- Binalarda bulunan çanak antenler, tek noktada toplanarak merkezi anten haline getirilmesi suretiyle bina çatılarına yerleştirilecek.
GÖRÜNTÜ
KİRLİLİĞİ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASLAĞI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 - Bu Yönetmeliğin
amacı; şehirleşme ve kent estetiği hedefleri gözetilerek düzenli bir kentsel
çevrenin oluşturulabilmesi için, yerleşim
alanlarındaki bina ve sair yapılarda görüntü kirliliğine yol açan uygulamaları
önlemek üzere gerekli
olan hukuki ve teknik esasları belirlemektir.
Kapsam
a) Yerleşim
alanlarında inşa edilmiş bina ve sair yapılarda reklam ve
tanıtım araçları ile iletişim ve haberleşme araçlarının kullanımına yönelik usul
ve esasları,
b) Mahallin ve
çevrenin mimari dokusu ve özellikleri gözetilerek yapılar arasında ahengin sağlanması,
bu çerçevede yapılacak cephe iyileştirme projelerinin yürütülmesine yönelik uygulama
usul ve esaslarını,
c) Çevre ve
şehir estetiği yönünden mahzurlu görülen inşaat, yıkıntı atığı veya atıl
durumdaki yapıların oluşturduğu görüntü kirliliğini önlemeye yönelik uygulama usul
ve esaslarını
kapsar.
Dayanak
MADDE3 - Bu Yönetmelik, 3194 sayılı İmar Kanununun 1 inci
maddesi ile29/6/2011 tarihli ve 644 sayılı Çevre ve Şehircilik
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 8 inci
maddesinin (o) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE4 - Bu Yönetmelikte
geçen;
a)
Bakanlık:
Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
b)
Belediye:5216 ve 5393 sayılı Kanunlarda
tanımlanan büyükşehir
belediyelerini, il, ilçe
ve ilk
kademe belediyelerini ifade eder.
c)
Bina: Kendi başına kullanılabilen, üstü örtülü ve insanların içine
girebilecekleri ve insanların oturma, çalışma, eğlenme veya dinlenmelerine veya
ibadet etmelerine yarayan, hayvanların ve eşyaların korunmasına yarayan
yapıları,
ç) Bina dış cepheleri: Binaların yol,
meydan, yeşil alan ve diğer ortak kamu alanlarına açılan tüm dış cephelerini,
d)
Bina sağır duvarları: Pencere, kapı gibi
boşluk alanı bina duvar cephesinin
%30 unu geçmeyen bina yüzey alanları,
e)
Cephe
iyileştirme projeleri: Çevre ve şehir estetiği ile mimari dokunun korunmasına
yönelik olarak bina ve sair yapıların dış cephelerine uygulanan yenileme
projelerini,
f)
Direkli tanıtım panosu (totem) :Kare
veya yuvarlak kesitli direk üzerine montajı yapılmış ışıklı veya
ışıksız tabelayı,
g)
Görüntü
kirliliği: Çevre ve şehir estetiğini olumsuz yönde etkileyen unsurlar
neticesinde ortaya çıkan görsel kirliliği,
h)
İlan: Ticari amaçlı olmayan duyuru veya bilgilendirme elemanlarını,
ı) İlan panosu: Ticari
amaçlı olmayan
duyuru veya bilgilendirme elemanlarının
asıldığı ve/veya sergilendiği alanları,
i) İletişim
ve haberleşme araçları: Her türlü anten, radyo ve televizyon vericileri
ile baz istasyonları gibi araçları,
j) Kent estetik kurulu: Belediye başkanlıkları bünyesinde
oluşturulan, imar, şehircilik, estetik gibi birim temsilcileri ile birlikte
ilgili oda veya bağımsız temsilcilerinin de üyesi olabildikleri oluşumları,
k)Kent estetiği koordinasyon kurulu: İl genelinde ilgili
kurum/kuruluş temsilcileri ile birlikte kent estetik kurul temsilcisi ve
akademisyenlerin de üyesi bulundukları ve il özelinde görüntü kirliliğinin
önlenmesine yönelik genel kararları alan kurulları,
l) Kentsel tasarım
rehberi: Büyükşehir, il ve ilçe belediyeleri tarafından çevre, kent mimari
dokusu ve estetiği ile şehircilik ilkelerine uygun olmak kaydıyla, görüntü
kirliliğinin önlenmesine yönelik yürütülen cephe iyileştirme ve kentsel dönüşüm
projelerinde değerlendirilmek üzere hazırlanan rehberleri,
m) Reklam: İnsanların gönüllü olarak belirli bir davranışta bulunmaya ikna etmek, belirli
bir düşünceye
yöneltmek, dikkatleri belirli bir ürüne, hizmete, fikir ya da kuruluşa çekmeye çalışmak, onunla ilgili bilgi vermek,
ona ilişkin
görüş ve
tutumlarını değiştirmelerine
veya belirli bir görüşü
ya da tutumu benimsemelerini sağlamak amacıyla oluşturulan; iletişim araçlarından yer ya da süre satın almak yoluyla sergilenen veya başka biçimlerde çoğaltılıp dağıtılan
ve bir ücret karşılığında oluşturulduğu belli olan duyuruları,
n) Reklam alanları: Her türlü reklam
unsurunun konulup asılabildiği hareketli ve
hareketsiz alanları,
o) Reklam ve tanıtım araçları: Her türlü
ilan, reklam ve tanıtımların yapılmasında kullanılan pano, tabela ve totem gibi
yapıları,
ö) Reklam panosu: Reklam
elemanlarının asıldığı
veya sergilendiği alanları,
p) Reklam tabelası: Işıklı
ve ya ışıksız, reklam amaçlı konulan reklam levhaları,
r) Tanıtım: Bir
kişinin, ürünün, hizmetin, kurum veya kuruluşun tanınmasını sağlamak amacı ile yapılan faaliyetleri,
s) Tanıtım panosu: Kent mobilyası niteliği taşıyan gece ve gündüz estetik görüntüsü olan ışıklı
veya ışıksız tanıtım
elemanlarını,
ş)
Yetkili idare: Bu Yönetmeliğin ikinci
bölümünde belirtilen idareleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Görev, Yetki ve
Sorumluluklar
Bakanlığın
görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 5 – (1) Bakanlık;
a)
Bina ve sair yapılarda görüntü kirliliğine yol açan
uygulamaların önlenmesine yönelik her türlü program ve politikaları belirlemek,
buna yönelik mevzuat ve mevzuatın uygulanmasını kolaylaştırıcı her türlü
dokümanı hazırlamak, bu Yönetmeliğin uygulanmasında gerekli işbirliği ve
koordinasyonu sağlamakla,
b) Bu Yönetmeliğin uygulanmasından yetkili ve sorumlu kılınan kurum ve
kuruluşlar ile birlikte bu Yönetmelik gereği hazırlanacak kentsel tasarım
rehberlerinin formatını belirlemekle,
c) Çevre ve şehir estetiği açısından görüntü kirliliğini önlemeye yönelik
olarak yerel idarelerce hazırlanan proje ve uygulamaları değerlendirmek ve
uygun görülmesi halinde desteklemekle,
ç) Çevre ve şehir estetiğine dair konularda ulusal ve uluslararası
çalışmaları izlemek, gerektiğinde proje hazırlamak ve yürütmekle,
yetkili ve sorumludur.
Çevre ve şehircilik il müdürlüklerinin görev, yetki ve
sorumlulukları
MADDE 6 –
(1) Çevre ve şehircilik il müdürlükleri;
a) Bina ve sair yapılarda görüntü kirliliğine yol açan uygulamaların
önlenmesine yönelik olarak ruhsat başvuruları sırasında bu Yönetmelikte belirtilen şartları aramakla,
b) Çevre ve şehir estetiği açısından görüntü
kirliliğini önlemeye yönelik olarak yerel idarelerce hazırlanan ve kent
estetiği koordinasyon kurulunca uygun görülen proje ve uygulamaları Bakanlığa
iletmekle,
c) İl genelinde kurulan Kurulları Bakanlığa bildirmekle,
ç)Kurul çalışmalarını yürütme hususunda gerekli sekretarya
görevini yapmakla,
d) Kurul tarafından yürütülen ve önem arz eden faaliyetler ile
alınan önemli kararlar hakkında Bakanlığı bilgilendirmekle,
e) İldeki büyükşehir, il ve ilçe belediye başkanlıklarınca
hazırlanan kentsel tasarım rehberlerini Kurulun görüşüne açmakla,
f) Dini ve milli bayramlar, yerel millî günler ve kutlamalar
ile seçim, miting ve propaganda gibi her türlü siyasi etkinlik maksadıyla
yapılacak faaliyetler için bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde, Kurul
marifetiyle getirilen istisnalara yönelik kararları kamuoyuna duyurmakla,
yetkili ve sorumludur.
Mahalli idarelerin görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 7 –
(1) İl özel idareleri;
a)
Büyükşehir belediyesi olmayan
illerde;
1)
Belediye sınırları ve mücavir alan
dışında bulunan bina ve sair yapılarda görüntü kirliliği oluşturan unsurları
önlemek, bu alanlarda oluşan kirliliği çevre ve şehir estetiği unsurlarını göz
önünde bulundurarak gidermek veya giderilmesini sağlamak, ihlal tespiti halinde
idari yaptırım uygulamakla,
2) Belediye sınırları ve mücavir
alan dışında; yapıların mimari projelerinde ve yapı ruhsatlarında görüntü
kirliğinin önlenmesine yönelik olarak bu Yönetmelikte belirtilen şartları
aramakla,
b) İl ve ilçe belediyeleri için kentsel tasarım
rehberlerinin hazırlanması sürecinde ilgili belediyelere destek vermekle,
c) Belediye sınırları ve mücavir alan dışında yer alan
reklam ve tanıtım araçları için yer gösterme, boyut, renk ve şekil gibi
hususlarda görüntü kirliliğini önleyecek şekilde gerekli usul, esas ve
kriterleri belirlemekle,
ç) İl
genelinde çevre ve şehir estetiği ile yöre mimari dokusunun korunması
kapsamında yürütülecek faaliyetleri belirlemek ve gerekli koordinasyonu sağlamakla
ilgili hususlarda gerekli tedbirleri alır.
(2) Belediyeler;
a) Belediye sınırları ve mücavir alan içinde bulunan bina ve
sair yapılarda görüntü kirliliği oluşturan unsurları önlemek, bu alanlarda
oluşan her türlü görüntü kirliliği konularını gerektiğinde diğer mevzuat
kapsamında yetkili kılınan kurum ve kuruluşlar ile işbirliği ve koordinasyon
içinde çevre ve şehir estetiği unsurlarını göz önünde bulundurarak gidermek
veya giderilmesini sağlamak ve bu Yönetmeliğin ihlalinin tespiti halinde idari
yaptırım uygulamakla,
b) Belediye sınırları ve mücavir alan içinde yer alan reklam
ve tanıtım araçları için yer gösterme, boyut, renk ve şekil gibi hususlarda
görüntü kirliliğini önleyecek şekilde gerekli usul, esas ve kriterleri
belirlemekle,
c) Belediye sınırları ve mücavir alan içinde; yapıların
mimari projelerinde ve yapı ruhsatlarında görüntü kirliğinin önlenmesine
yönelik olarak bu Yönetmelikte belirtilen şartları aramakla,
ç) Nazım İmar Planları ve Uygulama İmar Planlarının
hazırlanması aşamasında çevre ve şehir estetiğini göz önünde bulundurmakla,
d) Belediye sınırları
ve mücavir alanları içinde yer alan yerleşim alanları için gerektiğinde diğer
mevzuat kapsamında yetkili kılınan kurum ve kuruluşlar ile işbirliği ve
koordinasyon içinde kentsel tasarım rehberi hazırlamak ve Kurul tarafından
değerlendirilmek üzere çevre ve şehircilik il müdürlüğüne göndermekle,
e) İl
genelinde çevre ve şehir estetiği ile yöre mimari dokusunun korunması
kapsamında yürütülecek faaliyetleri belirleme ve gerekli koordinasyonu sağlamaya
yönelik olarak bu alanda faaliyet göstermek üzere kendi bünyelerinde kentsel
tasarım veya kent estetik birimlerini kurmakla,
f) Bu Yönetmelik uyarınca hazırlanacak
uygulama mevzuatını kent estetiği koordinasyon kurulu görüşüne sunmakla
ilgili hususlarda gerekli tedbirleri alır.
(3) Büyükşehir Belediyeleri;
a) Büyükşehir belediye başkanlıkları, büyükşehir belediye
sınırları ve mücavir alan içinde belirlenen yerleşim alanı veya alanlarında yer
alan bina ve sair yapılarda görüntü kirliliğine yol açabilecek faaliyetleri
önlemek, bu alanlarda oluşan her türlü görüntü kirliliği konularını gerektiğinde
diğer mevzuat kapsamında yetkili kılınan kurum ve kuruluşlar ile işbirliği ve
koordinasyon içinde çevre ve şehir estetiği unsurlarını göz önünde bulundurarak
gidermek veya giderilmesini sağlamak ve bu Yönetmeliğin ihlalinin tespiti
halinde idari yaptırım uygulamakla,
b) Büyükşehir belediye sınırları ve mücavir alan içinde yer
alan her türlü reklam ve tanıtım araçları için yer gösterme, boyut, renk ve
şekil gibi hususlarda görüntü kirliliğini önleyecek şekilde gerekli usul, esas
ve kriterleri belirlemekle,
c) Büyükşehir belediye sınırları ve mücavir alan içinde;
yapıların mimari projelerinde ve yapı ruhsatlarında görüntü kirliğinin
önlenmesine yönelik olarak bu Yönetmelikte belirtilen şartları aramakla,
ç) Nazım İmar Planları ve Uygulama İmar Planlarının
hazırlanması aşamasında çevre ve şehir estetiğini göz önünde bulundurmakla,
d) Büyükşehirlerde hizmet
veren ilçe ve ilk kademe belediyeleri kendi belediye sınırları ve mücavir
alanları dâhilinde, bu fıkranın (a), (b), (c), (ç), (f) ve (g) bentlerinde yer
alan iş ve işlemleri gerçekleştirmekle,
e) Büyükşehir belediye
sınırları ve mücavir alanları içinde yer alan yerleşim alanları için gerektiğinde
diğer mevzuat kapsamında yetkili kılınan kurum ve kuruluşlar ile işbirliği ve
koordinasyon içinde kentsel tasarım rehberi hazırlamak ve Kurul tarafından
değerlendirilmek üzere çevre ve şehircilik il müdürlüğüne göndermekle,
f) Kent
genelinde çevre ve şehir estetiği ile yöre mimari dokusunun korunması
kapsamında yürütülecek faaliyetleri belirleme ve gerekli koordinasyonu sağlamaya
yönelik olarak bu alanda faaliyet göstermek üzere kendi bünyelerinde kentsel
tasarım veya kent estetiği birimlerini kurmakla,
g) Bu Yönetmelik uyarınca hazırlanacak
uygulama mevzuatını kent estetiği koordinasyon kurulu görüşüne sunmakla
ilgili hususlarda gerekli tedbirleri alır.
Kurum, kuruluş ve işletmelerce alınacak tedbirler
MADDE 8 –
(1) Kurum, kuruluş veya işletmelerden;
a)
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Yüksek Seçim Kurulu, Radyo
ve Televizyon Üst Kurulu, Diyanet İşleri Başkanlığı ve ilgili diğer
kurum/kuruluşlar görüntü kirliliğinin oluşmasını önlemekle,
b) İşletme, tesis, işyeri, atölye, imalathane, eğlence yeri
gibi faaliyetleri planlayan ve işletenler; faaliyetlerin yürütüldüğü bina ve
sair yapılarda görüntü kirliliği oluşmasının önlenmesi, mevcut yapılarda ise
konu kirliliğin giderilmesine yönelik olarak bu Yönetmelik ve/veya bu Yönetmeliğin
9 uncu maddesinin sekizinci fıkrası uyarınca hazırlanması gereken uygulayıcı mevzuat
hükümleri ile ilgili iş ve işlemleri yürütmekle
ilgili hususlarda gerekli tedbirleri alır.
ÜÇÜNCÜBÖLÜM
Genel Esaslar
Görüntü kirliliğinin önlenmesine
yönelik genel esaslar
MADDE9–(1) Görüntü
kirliliğini oluşturan etmenlerin önlenmesine yönelik olarak ilgili tüm kişi,
kurum ve kuruluşun azami derecede hassasiyet göstermesi,
(2)Görüntü kirliliğine
yol açan yapılar ile bu yapıların çevresinde farklı amaçlarla kullanılan her
türlü donatım, tanıtım ve düzenleme elemanlarının estetik ve fonksiyonel
hedeflere uygun olarak seçilmesi,
(3)
Hava kirliliği, yeşil alan yokluğu, monoton ve iç içe
yapılaşma, görüş alan darlığı, dış cephe görüntüsündeki karmaşa, enkazlar,
birikintiler, gelişigüzel atıklar, levha ve tabelalardaki oransızlık ve
gelişigüzellik gibi kentlerde kirlilik
oluşturan görüntülerin engellenmesine yönelik gerekli tedbirlerin alınması,
(4)
Bina ve sair yapıların
bir araya gelerek oluşturdukları çevrenin yalnızca insanların biyolojik gereksinimlerini
karşılayan işlevsellik değil, aynı zamanda toplumların psikolojik ve
entelektüel gereksinimlerini karşılayan estetik nitelikler taşıyacak şekilde
oluşturulması,
(5) İl
genelinde, çevre ve şehir estetiği ile yöre mimari dokusunun korunmasına
yönelik olarak kentsel tasarım rehberlerinin hazırlanması ve uygulamalarda
dikkate alınması,
(6) İletişim ve
haberleşme araçlarının, çevre ve şehir estetiğinin ön planda tutularak görüntü
kirliliği oluşturmayacak şekilde uygun alanlara yerleştirilmesi,
(7) İl özelinde ilgili birim temsilci üyelerinden oluşan kent
estetiği koordinasyon kurullarının kurulması,
(8) Bu
Yönetmelikte yer alan hususların detaylandırılması, alınması gereken önlemleri
içeren usul, esas ve kriterlerin belirlenmesi kapsamında bu Yönetmeliğe bağlı
kalmak koşuluyla, ilgili belediyelerin kendi uygulama mevzuatlarını
hazırlamaları,
esastır.
Bina
ve sair yapılardaki reklam ve tanıtım amaçlı pano ve levhalara ilişkin genel
esaslar
MADDE10-(1) Her türlü reklam ve tanıtım aracının;
a)
İl bütününde, şehrin estetik ve
mimarî dokusunu bozmayacak, kentin doğal ve tarihî silueti ile çelişmeyecek
şekilde tasarlanması,
b) Konum, renk, şekil ve boyutları
gibi hususların yetkili idarelerce belirlenmesi,
(2)
Yeni yapılacak her türlü ticari yapılar
için belediye ve il özel idarelerine sunulan mimari projeler için verilecek her
türlü ruhsatın düzenlenme sürecinde, bu yönetmelikte yer alan ve görüntü
kirliliğinin önlenmesine yönelik hususların göz önünde bulundurulması,
(3)
Belirli
bir yerleşim alanında kullanılan her türlü reklam ve tanıtım aracında; yöre
mimari dokusu ile çevre ve şehir estetiğinin korunmasına yönelik olarak belirli
bir standardın sağlanması, bu bağlamda kullanılan malzemelerin benzer nitelikte
olması,
(4) Kendi mülkiyetindeki alanlara kurulan reklam ve tanıtım araçlarına
yönelik uygulama usul ve esaslarının yetkili idarelerince belirlenmesi,
(5)
Bina ve sair yapıların sağır
cephelerinde yapılacak olan reklam ve tanıtım araçlarındaki ürün mesajının sağır
cephe yüzeyinin %50 sini geçmemesi,
(6) Konut amaçlı olarak kullanılan bina çatılarına hiçbir
suretle reklam ve tanıtım aracının konulmaması,
(7) Birden çok ticari işletmenin bir arada olduğu yapılarda
ortak tek bir tanıtım panosunun kullanılması, ancak ortak tanıtım panosunun
kullanımının mümkün olmadığı durumlarda, yetkili kent estetik kurulu tarafından
belirlenen esaslar çerçevesinde uygulamaların yapılması,
(8)
Bina
ve sair yapıların çatı katlarına konulacak her türlü reklam ve tanıtım aracının
çatı mahya yüksekliğini geçmemesi
esastır.
Bina ve sair yapıların cephe görünümlerine ilişkin genel esaslar
MADDE11–
(1)Bina ve sair yapıların cephelerinde görüntü kirliliğine yol
açan uygulamaların, cephe iyileştirme projeleri kapsamında giderilmesi,
(2)
Cephe
iyileştirme projeleri ve kentsel tasarım projelerinin; çevre, kent kimliği ve
estetiği ile şehircilik ilkelerine uygun olarak hazırlanan kentsel tasarım rehberleri
çerçevesinde hazırlanması,
(3)
İlçe
ve ilk kademe belediyeleri kendi sınırları ve mücavir alanları dâhilinde
gerçekleştirecekleri cephe iyileştirme ve kentsel tasarım projeleri
çalışmalarını, ilgili büyükşehir belediyesince hazırlanan kentsel tasarım
rehberine bağlı olacak şekilde yürütmeleri,
(4)
Yerleşim
alanlarındaki bina ve sair yapı cephelerinin ilgili belediyelerce hazırlanacak
program dâhilinde gerektiğinde 10 yılda bir yenilenmesi,
(5)
Ana
cadde, bulvar ve meydan gibi yoğun olarak kullanılan ortak kamu alanlarında bulunan
yapılar arasında ahengin sağlanması ve güzel bir görünüm elde etmek maksadıyla bina
dış cephelerin aynı surette giydirilmesi,
(6)
Bina
dış cephelerine yerleştirilen çanak anten, klima, havalandırma borusu, güneş
panelleri, tente gibi unsurların çevre ve şehir estetiği bakımından görüntü
kirliliği oluşturmaması,
(7) Binalarda bulunan çanak antenlerin tek noktada toplanarak
merkezi anten haline getirilmesi suretiyle bina çatılarına yerleştirilmesi,
(8) Cam giydirme uygulaması yapılmış bina cephe yüzeylerinin reklam ve tanıtım amaçlı kullanılmaması,
esastır.
Görüntü
kirliliği oluşturan inşaat, yıkıntı atığı ve atıl durumdaki yapılara ilişkin
genel esaslar
MADDE12-(1)İnşa ve onarım halindeki bina ve sair yapılarda görüntü
kirliliğinin önlenmesi, emniyetin sağlanması ve inşaat malzeme ile atıklarının çevreye
dağılmaması için şehrin genel estetiğini engellemeyecek sistemlerin kurularak
inşaat alanı etrafının uygun malzemelerle çevrilmesi esastır.
(2) Dış görünüş itibariyle çevre ve şehir estetiğini olumsuz
etkileyen atıl durumda bulunan yapılarda, görüntü kirliliğini oluşturan
unsurların önlenmesi maksadıyla yetkili
idare tarafından gerekli tedbirler alınır ve/veya aldırılır.
DÖRDÜNCÜBÖLÜM
Kent Estetiği
Koordinasyon Kurulları
Kent estetiği koordinasyon
kurulunun kurulması
MADDE13-(1) Kent estetiği koordinasyon kurulunun
sekretarya görevi, çevre ve şehircilik il müdürlükleri tarafından yürütülür.
(2) Kent estetiği koordinasyon kurulu;
çevre ve şehircilik il müdürlüğü, ilgili belediyeler, il kültür ve turizm
müdürlüğü, il özel idaresi, il emniyet müdürlüğü ve ilgili diğer kurum ve
kuruluş temsilcilerinden oluşur. Kent estetiği
koordinasyon kuruluna akademik üyeler de davet edilebilir.
Kent estetiği
koordinasyon kurulunun görev ve yetkileri
MADDE14–(1) İldeki belediye başkanlıkları bünyesinde hizmet veren kent
estetik kurulu çalışmalarını takip etmek ve yönlendirmekle,
(2)
Dini ve milli bayramlar, yerel millî
günler ve kutlamalar ile seçim, miting ve propaganda gibi siyasi etkinlik
maksadıyla yapılacak faaliyetler için bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
istisna getirmek ve faaliyet sonucu oluşan kirliliğin giderilmesine yönelik
tedbirleri almak veya aldırmakla,
(3)
Kent estetiği koordinasyon kurulunca tespit edilen
ve görüntü kirliliği oluşturan unsurları, giderilmesini sağlamak üzere belediye
sınırları ve mücavir alanları içerisinde ilgili belediyeye, belediye sınırları
ve mücavir alanları dışında ise Valiliğe bildirmekle,
(4)
Şehir
ve çevre estetiğini bozan uygulamalar hakkında gerekli tedbirleri almak ve/veya
aldırmakla,
(5)
Bu Yönetmelikte belirtilen ve belediyelerce
hazırlanacak uygulayıcı mevzuatı değerlendirmekle,
yetkili ve sorumludur.
Kent estetiği
koordinasyon kurulunun çalışma esasları
MADDE15–(1) Kent
estetiği koordinasyon kurulu, Vali ve/veya Vali Yardımcısı başkanlığında bu
Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen üyelerin katılımıyla, önceden kararlaştırılan tarih ve yerde toplanır.
(2)
Kent estetiği koordinasyon kurulu, 2 yılda
bir sekretarya görevini yürüten birim tarafından gerekli gündem maddeleri
belirlenerek toplanır. Ancak, aciliyet arz eden durumlarda, bu sürenin dolması
beklenmeden toplantı gerçekleştirilebilir.
(3)
Kent estetiği koordinasyon kurulu, Başkanın
gerekli gördüğü hallerde veya üyelerin yazılı teklifi ve başkanın daveti
üzerine belli konuların görüşülüp karara bağlanması ve uygulamaya konulmasını
sağlamak üzere en geç bir hafta içerisinde toplanır. Toplantılarda belirlenen
gündem maddeleri dışında, üyelerce teklif edilen hususlar, kent estetiği koordinasyon kurulu tarafından kabul
edilmek şartıyla görüşülebilir.
(4)
Kent estetiği koordinasyon kurulu
toplantıları, üyelerin salt çoğunluğunun katılımı ile Başkan
tarafından açılır, oylamalar açık oylama şeklinde yapılır, kararlar toplantıya
katılanların salt çoğunluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde Başkanın kullandığı
oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır. Kararlarda çekimser kalınamaz.
BEŞİNCİBÖLÜM
Kentsel Tasarım Rehberleri
Kentsel tasarım
rehberlerinin hazırlanması ve uygulanması
MADDE16-(1)Şehirleşme ve kent estetiği
hedefleri gözetilerek düzenli bir kentsel çevrenin oluşturulabilmesi maksadıyla
Belediyelerce kentsel tasarım rehberlerinin hazırlanması ve/veya hazırlatılması
gerekmektedir.
(2)
Kentsel tasarım rehberleri; büyükşehirlerde,
büyükşehir belediye sınırları içerisinde bulunan tüm ilk kademe ve ilçe
belediyelerince uygulanmak üzere büyükşehir belediyelerince, büyükşehirler
dışında kalan diğer illerde il ve ilçe belediyelerince hazırlanır.
(3)
Kentsel
tasarım rehberleri; kentin estetiği, tarihi ve mimarî
dokusu ile doğal çevresi göz önünde bulundurularak hazırlanır.
(4) Görüntü
kirliliğini önlemek amacıyla kentsel
tasarım rehberlerinde yer alan uygulama ilkelerine tüm Belediye ve diğer
kurum/ kuruluşların uyması zorunludur.
(5)
Kentsel
tasarım rehberleri gerekli görülmesi halinde kent ve şehir estetiği ile yöre
mimari dokusunu bozmayacak şekilde 5 yılda bir güncellenebilecektir.
Kentsel tasarım rehberi formatı
MADDE17 –(1) Kentsel tasarım rehberi ile ilgili format
Bakanlıkça hazırlanır ve yayımlanır.
Kentsel tasarım
rehberlerinin değerlendirilmesi
MADDE 18 – (1)Büyükşehir, il ve ilçe belediyelerince hazırlanacak olan kentsel
tasarım rehberleri il genelinde kurulan kent estetiği koordinasyon kurulu
tarafından değerlendirilir.
(2) Kent estetiği koordinasyon kurulu üyelerine görüş ve katkılarını sunmak için en fazla 60 iş
günü süre verilir.
(3) Süre sonrasında genel bir değerlendirme yapmak üzere kent estetiği
koordinasyon kurulu üyeleri toplantıya çağrılır.
(4) Kent estetiği koordinasyon kurulu görüşleri doğrultusunda son şekli
verilen rehber, kamuoyu bilgisine sunulur.
ALTINCI BÖLÜM
Şikâyetlerin Değerlendirilmesi,
Denetim ve İdari Yaptırımlar
Şikâyetlerin değerlendirilmesi veya denetim
MADDE
19-(1) Bu Yönetmelik ve bu yönetmeliğe
istinaden hazırlanan diğer mevzuat çerçevesinde yaşanan sorunlar nedeniyle
oluşan şikâyetlerin değerlendirilmesi veya programlı ve programsız yapılacak
denetimler;
a)
Belediye sınırları ve mücavir alan
içerisinde ilgili belediyelerce,
b)
Belediye sınırları ve mücavir alan
dışında ilgili il özel idarelerince,
c)
Büyükşehirlerde ise büyükşehir
belediyelerince,
gerektiğinde diğer mevzuat kapsamında yetkili kılınan kurum
ve kuruluşlar ile işbirliği ve koordinasyon içinde yapılır.
İdari
yaptırımlar
MADDE 20 - (1) Bu Yönetmelik ve bu Yönetmeliğe istinaden hazırlanan diğer
mevzuat hükümlerine aykırı davrananlar hakkında 5326 sayılı Kabahatler Kanunu ile 3194 sayılı
İmar Kanunu gereğince idari yaptırım uygulanır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlük
MADDE21 –(1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE22-(1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
Kent estetiği koordinasyon kurulunun kurulması
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin 13 üncü maddesinde
ifade edilen kent estetiği koordinasyon
kurulları, Yönetmelik yayım tarihinden itibaren en geç 6 ay içerisinde
kurularak Bakanlığa bildirilir.
Kentsel tasarım veya kent estetiği birimlerinin
kurulması
GEÇİCİ MADDE 2– (1) Bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinin ikinci
ve üçüncü fıkralarında belirtilen kentsel tasarım veya kent estetiği birimleri,
Yönetmelik yayım tarihinden itibaren en geç 6 ay içerisinde kurulur.
Uygulayıcı mevzuatın hazırlanması
GEÇİCİ MADDE 3 – (1)Belediye
başkanlıkları tarafından, bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinin ikinci
ve üçüncü fıkraları ile9uncu maddesinin yedinci fıkrasında belirtilen uygulayıcı
mevzuatı, kentsel tasarım veya kent estetiği birimleri koordinasyonunda, Yönetmelik
yayım tarihinden itibaren en geç1 yıl içerisinde hazırlanır.
Kentsel tasarım rehberlerinin
hazırlanması
GEÇİCİ MADDE 4– (1) Kentsel tasarım rehberleri, bu Yönetmeliğin
17 nci maddesinde belirtilen formata uygun olarak, Yönetmelik yayım tarihinden
itibaren 2 yıl içerisinde; büyükşehirlerde büyükşehir belediyeleri, diğer
illerde ilgili belediyelerin kentsel tasarım veya kent estetiği birimleri
öncülüğünde hazırlanır.
Mevcut yapılara
ilişkin hususlar
GEÇİCİ MADDE 5–
(1) Bu Yönetmeliğin 10, 11 ve 12 inci maddelerine yönelik hususlar, Yönetmelik yayım tarihinden itibaren en geç 5 yıl içerisinde
aranır.
DÜNYA'DAN VE ÜLKEMİZDEN GÖRÜNTÜ KİRLİLİĞİ RESİMLERİ, HABERLERİ VE VİDEOLARI
su seviyesinin düşmesiyle ortaya çıktı.Gümüşhane'de Harşit Çayı ve
çevresindeevsel atıklardan oluşan kirlilik, 60 kişilik ekiple temizleniyor. HABERİN DEVAMI
http://www.sabah.com.tr/KaradenizDoguAnadolu/2013/05/08/harsit-cayi-60-kisiyle-temizleniyor
Kullandığımız atık maddeler çevreye ve çevre görüntüsüne büyük zarar veriyor.
Kayseri Melikgazi Belediye Başkanı Memduh Büyükkılıç, ilçe sınırları içerisinde yer alan trafo merkezlerinin yer altına nakil edilerek, hem görsel hem de alan olarak şehircilik çalışması
gerçekleştirdiklerini söyledi
HABERİN DEVAMI :http://www.bugun.com.tr/son-dakika/estetik-gorunum-icin-trafolar-yer--haberi/754819
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'ndan yapılan yazılı açıklamaya göre, yıl sonuna kadar her semt için iş yerlerinde kullanacak tabela kriterleri belirlenecek. 2014 itibarıyla da tüm iş yerleri bulunduğu semtin standartlarına göre tabela kullanacak. Metal ve plastik tabelaların yerini mümkün olduğu kadar ahşap tabelalar alacak.
HABERİN DEVAMI :
http://ankaradaelektrikci.tr.gg/Tabelalar-De%26%23287%3Bi%26%23351%3Biyor,-%26%23304%3Bl%E7eye-G.oe.re-Tabela-ar--.htm
Binalardaki antenlerin oluşturduğu görüntü kirliliği
Çarpık kentleşme görüntü kirliliğinin en büyük sorunu oldu
Kırklareli’nde Görüntü Kirliliğine Geçit Yok
Kırklareli Belediye Başkanlığ,ı Kentsel Değişim çalışmalarına devam ediyor.
İlan ve reklam amaçlı kullanılan tabelalardan kaynaklanan görüntü kirliğini ortadan kaldırmak için Belediye Meclisinin aldığı karar ile başlayan bina cephesine dik olan tabelaların sökme çalışmaları devam ediyor. Belediye ekipleri tabela söküm çalışmalarına başlamadan önce uygulama yapılacak cadde esnafına yazılı uyarıda bulunuyor.Belirtilen süre içerisinde gerekli önlemi almayan işyerlerinin tabelaları sökülerek, işyeri sahiplerine geri veriliyor.
Zabıta Müdürlüğü ekipleri denetiminde, Cumhuriyet Caddesi üzerinde devam eden çalışmalarda tabelası sökülen esnaf, caddeye yatay olarak tabelalarını asabilecek. Alınan kararlar doğrulturunda tabelaların caddeye yatay olması gerekiyor. Tabelaların Sallanır ve caddeye dik olmaması gerekiyor..
Zabıta Müdürlüğü ekipleri denetiminde, Cumhuriyet Caddesi üzerinde devam eden çalışmalarda tabelası sökülen esnaf, caddeye yatay olarak tabelalarını asabilecek. Alınan kararlar doğrulturunda tabelaların caddeye yatay olması gerekiyor. Tabelaların Sallanır ve caddeye dik olmaması gerekiyor..
http://sizdensize.milliyet.com.tr/B%C3%B6lgesel/Kirklareli_nde_Goruntu_Kirliligine_Gecit_Yok/HaberDetay/10230
KIRKLARELİ TİCARET MESLEK LİSESİ ÖNÜ
Kırklareli Demirtaş Mah. çarpık kentleşme
Kazı çalışmalarından sonra onarılmayan yolların görüntüsü
Trafoların oluşturduğu görüntü kirliliği
Tabela ve trafonun oluşturduğu kirlilik
Çöplerin oluşturduğu kirlilik (İstasyon altı)
100
YanıtlaSilCephelerimizde ki kötü görüntü oluşturan klima dış ünite gizleme kafeslerini optimal metal dekor klima gizleme kafeslerinde bulabilirsiniz
YanıtlaSil